حلما گلی حلما گلی ، تا این لحظه: 9 سال و 8 ماه و 19 روز سن داره

همه ی دنیــــــــای نفیــــــــس *** حلماگلی***

تست غربالگری هفته 11 تا 13 - سونو NT

1392/11/10 8:36
نویسنده : مامان نفیسه
166,759 بازدید
اشتراک گذاری

نوکال ترانس‌لوسنسی یاNT، شاخصی از میزان مایع جمع شده در زیر پوست ناحیة گردن جنین است.

با وجود این که اکثر نوزادان سالم به دنیا می آیند؛ اما حدود 3-2 درصد نوزادان در هنگام تولد، دچار نقایص مادر زادی هستند. از شایع ترین این بیماری های سندرم داون (منگلیسم)، نقایص لوله عصبی و سندرم تریزومی 18 اشاره کرد. آزمایش های غربالگری دوران بارداری برای بررسی و تشخیص به موقع این 3 بیماری انجام می شوند.

این آزمایش که از ابتدای هفتة 11 (11W+0D) تا انتهای هفتة 13 (13W+6D) بارداری انجام می شود، برای بررسی احتمال خطر سندرم داون وتریزومی 18 انجام می شود وشامل آزمایش خون وسونوگرافی است.

*آزمایش خونی: دراین روش مقدار 2 نوع پروتئین وابسته به بارداری خاص درخون مادر اندازه گیری می شود.
*سونوگرافی: به کمک سونوگرافی تجمع مایع پشت گردن جنین اندازه گیری می شود؛ تجمع این مایع پشت گردن جنین طبیعی است؛ اما اگر این مایع ازحد معینی بیشتر باشد و درعین حال آزمایش خونی فوق هم نتیجه غیر طبیعی داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که احتمالاً این چنین درخطر افزایش نقایص مادر زادی واختلالات کروموزومی (سندورم داون و تریزومی 18) است.

دقت سونوگرافی، به تنهایی در تشخیص ناهنجاری های جنین حدود 75 درصد می باشد و اگر با آزمایش خون همراه شود، صحت آنها به 85 درصد می رسد.


اگر جواب 2آزمایش فوق نگران کننده بود، باید پزشک، با آزمایش های تشخیصی، قطعیت این بیماری ها را بررسی کند. یکی از این آزمایش های تشخیص قطعی، نمونه گیری از پرزهای جفت است.
اگر جواب آزمایش های فوق طبیعی بود، اگر این آزمایش ها خطر خاصی را نشان نمی دادند، به مادر باردار پیشنهاد می شود که آزمایش های غربالگری 3 ماهه دوم را انجام دهد.

- آزمایش های غربالگری باعث می شود که مادر دوران بارداری را با خیال آسوده تری طی کند.
- پزشک ومادر از سلامت جنین مطمئن شوند.
- با انجام این آزمایش ها والدین از نوزادی که قرار است به زودی متولد شود اطلاعات روشن تری دارند ومی توانند برای او تصمیم گیری وبرنامه ریزی بهتری داشته باشند.
-انجام این آزمایش های دقیق، به خصوص در 3 ماهه اول، بسیار مفید است؛ مسلماً اگر مادری این آزمایش ها را به ترتیب انجام داد و با آزمایش های تشخیص قطعی، بروز اختلالاتی در جنین او ثابت شد، می تواند با اجازه پزشکی قانونی، به موقع جنین خود را سقط کند.

بیماری های سه گانه
 
*سندرم داون: دراین بیماری به دلیل اختلالات تقسیم سلولی، ترتیب طبیعی کروموزوم ها برهم می ریزد و در نتیجه سلول ها به جای 46 کروموزوم، 47 کروموزوم دارند. کروموزوم ها قسمت هایی در سلول هستند که باعث تمام ویژگی های ظاهری و روحی و حتی جنسیت افراد می شوند. همین یک کروموزوم اضافه می تواند تمام عملکرد و رشد بدن را از همان ابتدای تشکیل سلول تخم در بدن مادر تحت تأثیر قرار دهد. نوزادی که با اختلال کروموزومی داون به دنیا بیاید، دچار ویژگی های غیر عادی روحی وجسمی است. ومراحل رشد روحی و جسمی را با تأخیرهای زیاد طی می کند. مثلاً نمی تواند تا سال ها راه برود، صحبت کند و...
*سندرم تریزومی 18: این بیماری هم که به دلیل یک افزایش غیر طبیعی کروموزمی هنگام تقسیم سلولی است. سبب معلولیت های ذهنی وجسمی زیادی می شود که ادامه حیات درمتولدین با این بیماری بسیار دشوار و طاقت فرسا خواهد بود.
*نقایص لوله عصبی: نقصل لوله عصبی یکی ازجدی ترین نقایص هنگام تولد است. دراین حالت ستون فقرات ونخاع و مغز دچاراختلالاتی هستند و به طور متناسب تکامل نیافته اند و ازآن جا که نخاع پل ارتباط مغز با تمام اعضای بدن است، با وجود چنین مشکلی احتمال زنده ماندن چنین نوزادانی بعد از تولد، تقریباً صفراست، زیرا با چنین نقصی بیشتر اندام های اصلی از جمله اندام های حرکتی وحتی کلیه و مثانه فلج می شوند.

تست غربالگری هفته 12 تا 14 - سونو NT

بر اساس تحقیقات من از دنیای نت

هفته 12 بهترین زمان برای غربالگری هست.

من در صحبتهای برخی مادران خوانده بودم که ما مثلا فلان هفته به دکتر مراجعه کردیم و بابت تاخبر در مراجعه برای غربالگری. دکتر ما رو دعوا کرد!!

علت این است که در سونوی NT طناب عصبی جنین که پشت گردن اون هست باید اندازه گرفته بشه و در هفته ی بین 11 تا 13 چون هنوز پوست پشت گردن جنین نازک و بسیار شفاف استو امکان اندازه گیری وجود دارد.

در ایران عدد NT باید تا 2 میلیمتر باشد که نتیجه خطرناکی نداشته باشد!

در غربالگری سه ماهه اول هم آزمایش خون انجام میشود و هم سونو که جواب سونو از آزمایش خون بسیار مهم تر است.

در سونوی غربالگری علاوه بر اندازه گیری عدد NT باید تیغه بینی جنین دیده شود.

شکل استخوان بینی و زاویه آن با استخوان پیشانی در تشخیص بسیاری از بیماری ها در هر سنی کمک می کند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد در طی این سونوگرافی، متخصص مربوطه  با اندازه گیری نواحی مختلف بدن جنین، مثلا اندازه دور سر جنین، طول بدن، استخوان ران و استخوان بازو، سلامت جنین را تا حدی بررسی می کند.

من در بهمن 92 و در هفته 12  و پنج روز آزمایش دادم که تیغه بینی جنین تشکیل و عدد NT برابر 1mm بود که بطور قطع 85% احتمال سلامت جنین داشت. هزینه سونو 38 هزار تومن و آزمایش خون 105 هزار تومن شد. (در شیراز) علت بالاتر بودن هزینه آزمایش خون هم این است که در واقع یک آزمایش هورمونی است که در آن به بررسی تعدادی از کروموزوم ها میپردازند.

امیدوارم این اطلاعات برای شما هم مفید بوده باشد.

 

پسندها (2)

نظرات (15)

فرشته
13 آبان 93 8:06
سلام.ممنون از راهنمایی جامعی که انجام داده بودید.توضیحات بسیار واضح و خوب بود.باتشکر
شمیم
8 تیر 94 11:43
ممنون عالی بود.
ناشناس
9 تیر 94 1:20
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
فاطمه
12 آبان 95 12:01
مرسی محبت کردی خدا نی نی تو برات نگه داره
مریم
29 آبان 95 22:57
سلام.....خیلی ممنون از اطلاع رسانیون بسیار عالی و تا حدی کامل بود
گودرزی
7 آذر 95 13:39
ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت تسنیم، درباره رواج انجام سونوگرافی‌های سه بُعدی و غربالگری‌های مربوط به سلامت جنین و تشخیص جنسیت که بیشتر هم در مراکز خصوصی و بدون پوشش بیمه صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: انجام اینگونه سونوگرافی‌ها برای اکثر زنان باردار ضرورتی ندارد، و نمی‌توان هزینه‌های هم برای اینگونه غربالگری‌ها در نظر گرفت در حالیکه اکثر نتایج این سونوگرافی‌ها نیز نُرمال است زیرا اگر یک رصدی از بخش خصوصی در طی چند سال اخیر صورت پذیرد که این غربالگری‌ها را انجام می‌دهند مشاهده می‌شود در بیش از 90 درصد موارد وضعیت نرمال و طبیعی است. رئیس انجمن علمی مامایی کشور در پاسخ به این پرسش که به هر حال اینگونه سونوگرافی‌ها را متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنند، گفت: این فرهنگ درستی نبوده و نیست، بلکه به مادران در معرض خطر از جمله زنان بالای سن 35 سال، و یا دارای بیماری‌ زمینه‌ای؛ چنین غربالگری برای انجام اینگونه سونوگرافی‌ها باید توصیه شود. زن باردار را وادار به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها می‌کنند ناهید خداکرمی ادامه داد: مشکلی که پیش آمده این است که زن باردار را وادار به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها می‌کنند و لحن پیشنهاد به صورتی است که مادر فکر می‌کند که اگر این سونوگرافی را انجام ندهد دچار مشکل می‌شود. سه "نه" به نوعی غربالگری گران رئیس انجمن علمی مامایی کشور با صحه گذاشتن به این مسئله که متخصصان زنان و زایمان؛ زن باردار را به انجام اینگونه سونوگرافی‌ها راغب می‌کنند، گفت: بنابراین ورود اینگونه غربالگری در نظام سلامت کشور که دولت بخواهد پول آن را بپردازد نه مقرون به صرفه، نه اثربخش و نه علمی است. مراقبت‌های مادر توسط ماما بیمه نیست خداکرمی خاطرنشان کرد: آن چیزی که ضروری است خدمات پایه ای سلامت است ولی هنوز مراقبت‌های مادر که ماما باید انجام دهد تحت پوشش بیمه نیست و چطور باید بیاییم و یک غربالگری گران را تحت پوشش قرار دهیم بنابراین بهتر است خدمات به مادران به صورت جامع تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
گودرزی
7 آذر 95 13:39
مامان مهدی
4 اسفند 95 9:12
به نظر من کار درستی نیست چون خود متخصصین اعتراف دارن که تو این ازمایشها درصد خطا هم هست..ینی ممکنه بچه سالم رو ناسالم تشخیص بدن و این ینی ادم کشی به تمام معنا!!
حسام
12 اسفند 95 0:13
سلام من حسام هستم و دومین فرزندمون به خواست خدا در راهه حدود 10 روز پیش با تصور و تخمین ابتدای هفته یازدهم به همراه همسرم جهت انجام سونو سلامت به یکی از مراکز مراجعه کردیم که پس از نتیجه مشخص شد که هم nt=3 و هم تریزومی ها در محدوده خطرناک قرار دارند که این مساله هر دو ما رو به چالش کشید و بعد از کلی بررسی با حدس اشتباه در تخمین سن بارداری با نظر خودمان تصمیم گرفتیم سونو را مجددا 10 روز بعد تکرار کنیم که در سونو مجدد nt=1mm و شرایط جنین کاملا نرمال بود خواستم اینو با شما در میان بگذارم شاید قبل از انجام هر عملی ابتدا از هفته بارداری خود مطمین باشید ودر صورت تردید سونو را مجددا 2 هفته بعد از هفته یازدهم تکرار کنید قبل از انجام ازمایشات تکمیلی. امیدوارم نظرم کمکی به دیگر دوستان بوده باشد .حسام از شیراز
سارا
7 تیر 96 14:33
سلام ممنون از توضیحات. میخواستم بدونم سونوگرافی nt توی همه ی سونوگرافی های شیراز انجام می شه؟ شما کجا رفتی ؟ و اسم دقیق آزمایش ها رو هم بهم بگید اگه میدونید؟
مامان نفیسه
پاسخ
سلام نوع آزمایش ها رو دکتر مینویسه عاره تمام سونوگرافی ها انجام میدن ولی من بیشترش رو پیش ویولت ادیب رفتم و خییییلی راضی بودم.
ثمين بانوثمين بانو
28 خرداد 97 9:56
محبت
ثمين بانوثمين بانو
28 خرداد 97 9:56
گل
ثمين بانوثمين بانو
28 خرداد 97 9:56
درسخوان
مامان شایان
1 تیر 97 22:37
سلام. بسیار ممنون و متشکر از اطلاعات جامع و کامل شما.
سنگ مصنوعی
28 آبان 97 13:58
سلام
وبلاگ خوبی دارید بهتون تبریک میگم به سایت ما هم سر بزنید خوشحال میشم ممنونم