حلما گلی حلما گلی ، تا این لحظه: 9 سال و 7 ماه و 21 روز سن داره

همه ی دنیــــــــای نفیــــــــس *** حلماگلی***

توصیه هایی درباره ی شیر مادر

1393/2/21 10:21
نویسنده : مامان نفیسه
2,985 بازدید
اشتراک گذاری

تاثیر وضو و سوره قدر بر شیر مادر/ محرومیت از شیر مادر موجب اختلالات روانی و استرس کودک می‌شود.

عدم بهره‌مندی نوزاد از شیر مادر موجب ایجاد بیماری‌‌های روانی در کودک می شود و در عین حال کارشناسان توصیه می‌کنند که مادران هنگام شیر دهی با وضو، رو به قبله نشسته و سوره قدر را بخوانند چرا که بر تربیت و رفتار آینده نوزاد تأثیر مثبت دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، شیر مادر، عصاره‌ای است که از جسم و جان مادر برای تغذیه، رشد و پرورش کودک در وجود مقدس مادران قرار داده شده و بی منت به نوزاد زیبای خود هدیه می‌دهد.

طفلی که 9 ماه در وجود مادر سکنی می‌گزیند و جایی بهتر از جسم مادر برای رشد نمی‌یابد، به هنگام تولد نیز تا 2 سالگی با توصیه و تاکید پزشکان و فراتر از آن تاکیدات دین مبین اسلام از شیر خود برای تغذیه نوزادش بهره می‌جوید.

حجم شیر مادر رابطه مستقیمی با تکرر شیردهی دارد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر موجب تولید شیر بیشتر می‌‌شود.

نیاز مادر شیرده حدود 500 کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری افزایش پیدا می‌یابد؛ برای تأمین این مقدار کالری علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی‌ ها و پروتئین، از چربی ‌های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده می‌ شود و دریافت کالری ناکافی موجب کاهش تولید شیر می‌‌شود.

تأثیر برخی گیاهان و مواد غذایی بر افزایش شیر مادر

تعدادی از گیاهان و مواد غذایی با مکانیسم‌‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می‌‌شوند.

در راستای افزایش آگاهی مادران ایران زمین، بر عوامل موثر در تولید شیر مادر و ارتقای دانسته‌های خود، پیرامون این بحث گفتگویی با دکتر غلامرضا باهر انجام شد.

سرپرست مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق‌(ص) در گفتگو با مهر با تأکید بر استفاده از شیر مادر برای نوزاد گفت: نوزادی که در رحم مادر جای می‌گیرد، با رشد اندام و جثه، وزن اش نیز به حد نصاب می‌رسد و این وزن به هنگام تولد باید حداقل سه کیلوگرم باشد و به هنگام تولد از شیر خود برای تغذیه فرزندش استفاده کند چرا که خداوند متناسب با جثه نوزاد برای تغذیه، در سینه مادر شیر قرار می‌دهد.

باهر افزود: در قرآن بیش از هر جای دیگر بر تغذیه کودک از شیرمادر تاکید شده است و در آیه 233 سوره بقره نیز آمده است "مادران باید فرزندان خود را دو سال کامل شیر دهند این (دستور) برای کسی است که می‌خواهد دوران شیرخوارگی (طفل) را تکمیل کند" و این تنها آیه‌ای است که بر تغذیه 2 ساله نوزاد از شیر مادر تاکید دارد و این برای کسانی است که می‌خواند نام مادر بر آنها اطلاق شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بعضی مادران بخاطر حفظ ترکیب و تناسب اندام خود از دادن شیر به نوزاد امتناع می‌ورزند و این باوری غلط است که در اذهان عموم ایجاد شده چرا که اگر فرزندی شیر مادرش را نخورد دچار انواع بیماری‌های تنفسی، اختلالات روانی و... می‌شود.

مصرف شیر گاو تأثیری بر افزایش شیر مادر ندارد

باهر در ادامه عنوان کرد: برخی از مادران نیز تصور می‌کنند با خوردن شیر گاو و گوسفند موجب افزایش شیر خود می‌شوند درحالی که چنین نیست و تاثیری بر ازدیاد شیر مادر ندارد.

وی ادامه داد: شیر هر موجودی مختص به کودک همان موجود است چرا که تاثیرات روانی مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود و شیر گاو باعث افزایش بیماری‌های هورمونی شده چرا که با تزریق بوون باعث افزایش شیر این موجود شده و با تغذیه مادر و یا نوزاد از شیر گاو این هورمون به نوزاد منتقل شده و باعث ایجاد بیماریهای هورمونی در او می‌شود.

این کارشناس کودک بیان کرد: اگر تزریق بوون به شیر گاو کم باشد موجب بیماری نمی‌شود و تاثیری بر بدن انسان ندارد ولی اگر این ماده در شیرگاو زیاد باشد، در زنان موجب ایجاد بیماری‌هایی چون سرطان رحم، سرطان سینه و تخمدان شده و در مردان موجب ایجاد بیماری‌هایی چون کلون و پروستات می‌شود.

باهر تاکید کرد: با وجود توصیه و تاکیدات پی در پی در کاهش مصرف مادران شیرده از شیرگاو باز هم از مصرف این ماده خودداری نمی‌کنند، خوردن شیر گاو موجب نیز موجب از دادن روزانه 20 تا 30 سی سی خون می‌شود و در کودک موجب بروز فقر آهن می‌شود که از جمله تاثیرات آن بر کودک ایجاد بیقراری، کاهش رشد مغر، آهن، خون و ابتلا به یبوست می‌باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: تغذیه مستقیم کودک از سینه مادر و عمل مکیدن موجب افزایش و جهش شیر در سینه مادر می‌شود غدد شیردهی در اثر این مکش و جهش فعالیت کرده و شیررسانی می‌کند.

سرپرست مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ص) تاکید کرد: القا و تلقین مادران به هنگام تولد فرزند بر اینکه توان شیردهی ندارند و یا شیر کافی برای تغذیه ندارند موجب رشد این فرضیه و کاهش شیر می‌شود باور به هشت کلمه فرشته صلح یعنی " شما همان چیزی می‌شوید که فکر می‌کنید" و با باور این جمله در ذهن و باور مادر باعث افزایش شیر در سینه می‌شوند.

نوزادان طبیعی نسبت به سزارین در معرض آسیب کمتری قرار می‌گیرند

باهر تصریح کرد: قرارگیری در فضاهای جنجالی، امواج الکترومغناطیسی همچون امواج موبایل، تلویزیون و کامپیوتر باعث برهم خوردن تعادل روحی، بنیان‌های سلولی و سلول‌های دی ان ای و باعث ایجاد بیماری‌هایی چون سرطان مغز در نوزاد و سرطان سینه در مادر می‌شود که تا حد امکان باید از زنان باردار و مادران شیرده از وسایل الکتریکی موجدار دور باشند چراکه طبق آمار پزشکی طی سال‌های 2010 تا 2013 این گونه بیماری‌های سرطانی در جامعه 400 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره بر تغذیه سالم مادران گفت: بهتر است بجای استفاده از غذاهای گوشتی و گوشت گاو از گوشت پرندگان استفاده شود و تا جای ممکن غذاهای گیاهی سرو شود، همچنین زایمان‌ها بیشتر طبیعی صورت گیرد چرا که نوزادان طبیعی نسبت به سزارین در معرض آسیب و بیماری کمتری قرار می‌گیرند و فرصت ها با صبر و بردباری این فرصت را به مادر ربرای زایمان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: استفاده از شیوه هایی چون قنداق، روروک، گهواره های متحرک برای آرام کردن و سرگرمی بچه منسوخ شده چرا که باعث تکان‌های مغزی در کودک می‌شود که رشد مغز را متوقف و یا کاهش می‌دهد و در آینده کودک ترس از محیط اجتماعی دارد و موجب فرار از مدرسه می‌شود.

پرهیز از استفاده از کفش‌های صدا دار و برق دار

باهر خاطرنشان کرد: استفاده از کفش‌های صدا دار و برق دار موجب ایجاد تشنج و اختلال روانی در کودک می‌شود و نباید از اینگونه کفش‌هایی استفاده کرد.

این مشاور کودکان بیان کرد: تا 2 سالگی مغز رشد می‌یابد و در فضایی که کودک نگهداری می‌شود که در این فضا نباید لامپ‌های کم مصرف، تلوزیون، کامپیوتر و موبایل باشد و شب ها ساعت 9 تا 10 خانواده در فضایی تاریک قرار گیرند چرا که ملاتونین مغز در این ساعت ترشح می‌شود و برای جذب باید شرایط لازم را ایجاد کرد.

باهر ادامه داد: قرارگیری در محیطی آرام، دوری از دعواهای زن و شوهری، کاهش و پرهیز از افسردگی و استرس مادر، استفاده زیاد از آب و مایعات، خوردن میوه، سبزیجات ، گوشت پرندگان بجای گوشت گاو، عدم استفاده از گوشت های یخ زده و فریز شده و استفاده از غذای طبیعی در رشد و سلامت و شادابی کودک موثر است.

به هنگام شیر دادن به کودک وضو گرفته و روبه قبله بنشینید

وی ادامه داد: استفاده از لباس‌های تنگ به هنگام شیردهی موجب انقباض و کاهش شیر مادر می‌شود لذا توصیه می‌شود مادران در دوران شیردهی از لباس‌های آزاد و گشاد استفاده کنند؛ همچنین با حالات عصبی و ناراحتی به فرزند شیر ندهند چرا که موجب ایجاد استرس و در دراز مدت بروز ناهنجاری‌های روانی در کودک می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق (ص) عنوان داشت: بدن دائما در حال تولید انرژی است و تمام اجزای بدن دارای انرژی است که به هنگام گرفتن وضو ارتباط با انرژی ها زائد دور می‌شود که در دین اسلام نیز توصیه شده به هنگام شیر دادن به کودک وضو گرفته و روبه قبله بنشینید و انرژی های مثبت را افزایش داده که برج مغناطیسی بدن است، سوره قدر را بخوانید و ذکر بگویید چرا که در علاوه بر ثواب موجب عالمیت کودک می‌شود.

 

 به امید روزی که کلی بچه شیعه ترگل وورگل که جز یاران خاص امامشون هستند دوروبرمون بالا پایین بپرن

 

 اینهم سایتی است برای بازی کودکان خردسال

http://mamanschool.niniweblog.com/post755.php

 

التماس دعا         یاعلی

برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) صلوات

پسندها (2)

نظرات (2)

ثمين بانوثمين بانو
27 خرداد 97 12:52
تشویق
ثمين بانوثمين بانو
27 خرداد 97 12:52
گل